Tarım ve Orman Bakanlığı, gıda şeffaflığını artırmak amacıyla toplu tüketim yerlerinde yeni bir düzenlemeyi hayata geçiriyor. 1 Temmuz itibarıyla yürürlüğe girecek uygulamayla birlikte kafe, restoran, lokanta ve otellerde menülerde kullanılan etin hangi hayvana ait olduğu açıkça belirtilecek.

Menülerde Artık Detaylı Bilgi Zorunlu Olacak

Yeni düzenlemeye göre işletmeler, menülerde yalnızca yemek isimlerini yazmakla yetinemeyecek. Artık tüketicilere şu bilgiler de sunulacak:

Etin türü (dana, kuzu, tavuk vb.)

Ürünün temel bileşenleri ve hammaddeleri

Alerjen içerikler

Alkol veya domuz türevi bileşen bulunup bulunmadığı

Örneğin “köfte” veya “kebap” gibi genel ifadeler yeterli olmayacak; etin kaynağı açık şekilde yazılacak.

Kalori Bilgisi de Zorunlu Hale Geliyor

Düzenleme kapsamında yemeklerin kalori bilgisi de menülere eklenecek. Ancak bu uygulama için işletmelere geçiş süresi tanındı.

Buna göre kalori bilgilerinin en geç 31 Aralık 2027’ye kadar menülerde yer alması zorunlu olacak.

QR Kod ve Dijital Menü Dönemi

Yeni sistemle birlikte işletmeler, bu bilgileri farklı yöntemlerle sunabilecek:

Basılı menüler

Yazı tahtaları

Broşürler

Dijital ekranlar

QR kod sistemleri

QR kod kullanan işletmelerin, müşterileri bu bilgilere yönlendirmesi de zorunlu olacak.

Denetimler 1 Temmuz’da Başlıyor

Düzenlemenin yürürlüğe girmesiyle birlikte Tarım ve Orman Bakanlığı’na bağlı il ve ilçe müdürlükleri denetimlere başlayacak.

Kurallara uymayan işletmelere idari para cezası uygulanacak. Bu nedenle işletmelerin 1 Temmuz’a kadar menülerini yeni sisteme uygun hale getirmesi gerekiyor.

Gıda Şeffaflığında Yeni Dönem

Yeni uygulamayla birlikte tüketicilerin ne yediğini daha net görmesi hedeflenirken, restoran ve kafe sektöründe de önemli bir dönüşüm süreci başlayacak. Düzenleme, özellikle içerik bilgisi ve gıda güvenliği açısından Türkiye’de yeni bir standart oluşturacak.

Kaynak: Haber Merkezi